DIDACTISCHE TRAININGEN VOOR TRAINERS

Inleiding


Training geven is geweldig. Iedere trainer kent het gevoel van euforie als er bij de deelnemer een licht van begrip opgaat. Er zijn weinig andere beroepen die zo zinvol kunnen voelen als les- of training geven. Tegelijk is goed training geven ook moeilijk. Deelnemers bij wie tijdens de training blijkt dat ze weinig van je verhaal hebben begrepen, vragen waar weinig antwoorden op komen, deelnemers die zich duidelijk vervelen, die niet goed zien hoe ze jouw training in de praktijk van hun werk kunnen gebruiken; trainen kan ook frustrerend zijn.

Doel training

Het doel van deze trainingsreeks “Didactische trainingen voor trainers” is daarom om de belangrijkste vaardigheden voor het geven van een gestructureerde, boeiende en interactieve training te leren beheersen of verbeteren.

Voor wie?

Voor vakspecialisten die intern of extern ook trainingen (gaan) geven over hun specialisatie.

Op maat
Deze trainingsreeks kan op maat gemaakt worden voor uw organisatie. Neem contact op met Maestro Academy en bekijk onze pagina met maatwerktrajecten.

Praktische informatie


Duur
3 dagen, 2 weken tussen iedere training

Tijden
09:00 – 17:00 uur

Aantal deelnemers
Ca. 3

Locaties
Op locatie bij uw organisatie, of in Leiden, Utrecht, Zwolle of Eindhoven

Data
Optie 1: Start op 19 januari 2024
Optie 2: start op 5 maart 2024

Prijs

€ 1.995,- Exclusief BTW

Contact voor vragen en overleg
Franklin Loman & Lloyd Charité
T:06 19 85 44 10 / 06 25 64 58 65
M: franklin.loman@maestroacademy.nl / lloyd.charite@maestroacademy.nl

Programma

Dag 1: Opbouw van je training


Wat leer je?

Hoe je:

  • je training samenhang geeft.
  • je training precies laat aansluiten bij wat je publiek nodig heeft.
  • Van de training je eigen verhaal maakt.

Waarom opbouw van je training

  • De opbouw van je training is de basis onder het succes van je training. Is die goed, dan sta je achter de de inhoud van je verhaal, gaat de training precies in op wat je deelnemers nodig hebben en volgen alle onderdelen van de training logisch op elkaar.

Dag 2: Structuur en relevantie


Wat leer je?

Hoe je ervoor zorgt:

  • Dat je publiek je verhaal altijd 100% kan volgen.
  • Dat je verhaal voortdurend relevant voelt voor je publiek.

Waarom deze structuur en relevantie?

  • Zonder structuur is voor deelnemers niet duidelijk wat ze moeten doen en komt je boodschap niet aan. Een goede structuur kan er aan de andere kant voor zorgen dat leerlingen goed bij de les blijven en je uitleg goed kunnen volgen,
  • Om deelnemers langere tijd te boeien moet een les relevant voelen voor de deelnemers. Bij ieder onderdeel van de training is het dus nodig om uit te leggen waarom het voor de deelnemer belangrijk is om te luisteren. Alleen een “dit is belangrijk” is niet genoeg.

Dag 3: Interactie


Wat leer je?

Hoe je:

  • Controleert of de leerstof is geland bij je publiek.
  • De aandacht van je publiek tijdens een presentatie tot zeker een uur kan vasthouden.
  • Je publiek stimuleert om vragen te stellen.
  • Vragen van het publiek inzet om je verhaal sterker te maken.

Waarom Interactie?

Goede interactie met je publiek heeft talloze voordelen: je publiek voelt zich meer betrokken bij de uitleg. Je kunt controleren of je boodschap is overgekomen. Je kunt je verhaal beter op je publiek aansluiten, de sfeer tijdens je les wordt opener en ontspannener, en interactie is onvoorspelbaar en daarom een van de leukste aspecten van het trainersberoep.

Werkwijze

  • Oefenen, oefenen, oefenen……..Vaardigheden leer je alleen door ze heel veel te oefenen en feedback te krijgen. Ongeveer 90% van de tijd van de training besteden we daarom aan het oefenen, feedback krijgen en opnieuw oefenen van je les of training. De theorie lees je thuis, zodat je in de training de kans krijgt om de vaardigheden in te laten slijten
  • In kleine groepjes. De meeste aanbieders van didactische trainingen werken met groepen tussen de 6 en 15. Ons maximum ligt op 3 zodat er echt tijd is om persoonlijk met jouw les(sen) te oefenen en feedback direct te verwerken.
  • Met alleen de belangrijkste vaardigheden Vanuit onze eigen les- en trainingsvaardigheden weten we dat de beste lessen en trainingen zijn de meest eenvoudige van opzet. Inonze trainingen richten we ons daarom alleen op de belangrijkste vaardigheden om zo’n les te kunnen geven; gestructureerd, relevant, interactief uitleg geven met een prettige uitstraling.
  • Tot je les of training goed is. Ons doel is dat je aan het eind van de trainingsreeks een goede les of training kunt geven en voorbereiden. In de trainingen gaan we 1 of 2 lessen, of delen van je training, zoveel oefenen en van feedback voorzien dat die aan het eind van de reeks van hoge kwaliteit zijn. Aan de hand daarvan kun je vervolgens de rest van je lessen of trainingen naar hetzelfde niveau brengen.


Trainers

De Trainers hebben ruime ervaring met het verzorgen van de trainingen. En zijn specialist op het gebied van didactische vaardigheden.
De praktijk ervaring die de trainers hebben, zullen ze delen. En jullie voorzien in de leerbehoefte voor jullie situatie.

Ervaringen

  • “Ik durf sneller vragen te stellen aan een junior-docent dan aan een gewone docent, omdat de junior docent roch dichter bij je staat” Rachelle leerling
  • “Ik heb geleerd hoe je een leerling heel gestructureerd kunt helpen als hij vastloopt in een opgave, zonder dat ik het antwoord voorzeg” Thomas, junior docent wiskunde
  • “Ik zou het junior docentschap zeker aanraden – het is een superleuke en leerzame baan” Michiel junior-docent natuurkunde
  • “Het junior docentschap is een soort service vanuit de school. Het is niet zo makkelijk om een extra docent erbij te krijgen, maar een junior-docent is, zeker met deze begeleiding echt een belangrijk extra paar handen voor mij als docent” Christel Docent scheikunde
  • “Ik vind het heel erg leuk om leerlingen te helpen met dingen waar ik vroeger zelf mee zat” Janneke junior docent geschiedenis
  • “Het contact met mijn dagelijkse begeleider is heel fijn. Ik heb zelfs nog wiskunde van haar gekregen. Ik krijg veel vrijheid van haar, en we kunnen goed samenwerken” Mariek junior docente wiskunde

Gemiddelde beoordelingen


Alle scores samen:

Gemiddelde beoordeling: 8,8

© Copyright - De Docententrainer